fredag den 21. januar 2011

Tale fra Ann-Alicia og Oles bryllup.



Hjertelig tillykke til jer.
Et bryllup må være noget af det mest opløftende og livsbekræftende der findes.

Af alle de forhold der eksisterer mellem mennesker.
Forældre - barn
bror og søster
nabo til nabo
ven til ven

er der ingen der har fået samme guddommelige opmærksomhed
som forholdet mellem mand og kvinde.

Fra de hellige skrifters aller tidligste begyndelse, velsigner Gud forholdet mellem mand og kvinde i ægteskabet.

Kærligheden i ægteskabet består af to dele.
Den ene del, er det der gør svimmel, får pulsen til at stige og giver sommerfugle i maven.
Det tager pusten fra en, og gør en let som en fjer.
Det er vævet af drømme og romantik, og har en duft af eventyr.
Det er forelskelsen, bryllup, hvedebrødsdage og det at starte en ny tilværelse, som to i stedet for en.
Det kan lignes med, at stå på en overdådig og smuk blomster eng, fyldt med de smukkeste blomster og sommerfugle. Det er fyldt af følelser og sanseindtryk, og er der skyer på himlen, er de lyserøde.

Den anden del af kærligheden, illustreres fint i en scene fra stykket: "Spillemand på en tagryg."
Det er fortællingen om den russiske jøde Tevya fra begyndelsen af forrige århundrede.
Det er en tid med oprør og ændringer, specielt i Rusland, kommunisterne var kommet til magten, og de jødiske traditioner var under ændring. F.eks var det ikke mere forældrene der arrangerede ægteskaberne, de unge var begyndt at gifte sig af kærlighed, og blandt disse var Tevya´s egne døtre.

Midt i denne omvæltning, henvender Tevya sig til sin hustru og siger til hende:

"Golda!- det er en ny verden, - en ny verden."

og fascineret af, at hans døtre gifter sig af kærlighed, spørger han:

"Golda, elsker du mig?"

"Hvad gør jeg?"   spørger Golda forbavset.

"Elsker du mig?"  gentager han.

"Elsker jeg dig?  Vore døtre skal giftes, og der er oprør i landet. Jeg tror du er bragt ud af fatning. Gå indenfor og læg dig. Måske har du vrøvl med fordøjelsen."

"Nej Golda."  gentager han.  "Jeg stiller dig et spørgsmål.  Elsker du mig? Min far og mor sagde, at vi ville lære at elske hinanden, og nu spørger jeg dig Golda.  Elsker du mig?"

"Jeg er din hustru."

"Det ved jeg, - men elsker du mig?"

"Elsker jeg ham? i 25 år har jeg levet med ham, kæmpet med ham, sultet med ham. I 25 år har jeg delt seng med ham, hvis det ikke er kærlighed, hvad er så?"

"Så du elsker mig?"

"Det gør jeg vel."

"Jeg tror også, jeg elsker dig. Ikke at det ændrer noget, men efter 25 år er det rart at vide det."

Denne anden del af kærligheden, er noget der vokser af loyalitet, omsorg, venskab og samarbejde.
Det vokser af at opleve sorger og glæder sammen.
Det kommer af fælles oplevelser og erfaringer.
Det kommer af at bede sammen, og sammen søge guddommelig vejledning i ægteskabet.

Når blomster engen bliver lidt mindre overdådig.
Når skyerne på himlen i dagligdagens stress og jag, ændrer sig fra lyserøde til hvide og nogle gange grå,
så vil kærlighedens anden del, med jeres hjælp og indsats, vokse sig stor og stærk.
Det vil være som et egetræ, der spirer og vokser midt i blomsterengen, og som i løbet af livet vil vokse sig så stor og mægtig, at det vil nå himlen.

Kærlighedens første del har bragt jer sammen, og bragt jer her i dag.
Men det er kærlighedens anden del, der vil holde jer sammen og bevare jeres ægteskab.

Må Gud velsigne jeres ægteskab og fremtid sammen.

I Jesu Kristi navn
Amen


andre bryllups taler:

Julie og Brynjars bryllup:  
http://mormon-taler.blogspot.com/2011/01/tale-fra-julie-og-brynjars-bryllup.html

Magrethe og Kims bryllup:
http://mormon-taler.blogspot.com/2011/01/kort-tale-fra-magrethe-og-kims-bryllup.html

Anette og Jans bryllup
http://mormon-taler.blogspot.com/2011/01/tale-fra-anette-og-jans-bryllup.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar